O Dworcu Głównym

Projekt architektoniczny nowego dworca PKP i PKS wyłoniono w ramach konkursu wewnętrznego biura projektów kolejowych w Poznaniu. Zespołem projektowym kierował architekt Zygmunt Kłopocki. Z kolei projekt wnętrza oraz jego wyposażenia wykonało Przedsiębiorstwo Państwowe „Pracownie Sztuk Plastycznych” z siedzibą w Olsztynie.

Nowy budynek łączący w sobie dworzec kolejowy oraz autobusowy został oddany do użytku w 1971 roku. Z kolei wieżowiec powstał w latach 1972-1973. Obiekt został usytuowany w ścisłym powiązaniu z nowo wykonanym, miejskim układem komunikacyjnym.

Dworzec Główny nocą w epoce PRL

Wnętrze pomieszczeń wykonano z wysokiej jakości materiałów: kamienia, lastrico płukanego, szlachetnych tynków, okładzin ceramicznych oraz drewnianych, a także aluminium.

Plan dworca – parter (rysunek z broszury informacyjnej wydanej w 1971 r.)

Przeszklenia budynku (na poziomie parteru po 1989 roku rozstały zostały one  zakryte blachą) od strony placów przeddworcowych umożliwiały pełny wgląd do jego wnętrza, a także zapewniały, że było ono dobrze oświetlone.

Hala części PKP Dworca Głównego – epoka PRL

Budynek stanowiły hale PKP i PKS z antresolami oraz zamkniętymi pomieszczeniami służbowymi i technicznymi. Połączono je wspólną poczekalnią oraz pomieszczeniem dla podróżnych z dziećmi. W halach znajdowały się kasy biletowe, przechowalnia bagażu, biuro obsługi podróżnych, poczta, fryzjer czy kiosk „Ruchu”.

Plan dworca – piętro (rysunek z broszury informacyjnej wydanej w 1971 r.)

Podróżni mogli korzystać również z położonej na piętrze antresoli, w której umieszczono bar, kawiarnię, świetlicę dla podróżnych, kwiaciarnię, a także świetlicę dla młodzieży szkolnej.

Pomieszczenia służbowe umieszczono od strony peronów PKP i PKS.

Od momentu wybudowania dworzec nie przeszedł żadnego gruntownego remontu. Z biegiem lat zamykano poszczególne pomieszczenia przeznaczonego dla podróżnych. Ponadto po 1989 roku na dworcu pojawiły się szpetne budki handlowe oraz reklamy.

Porównanie zagospodarowania hali PKP Dworca Głównego – czasy PRL i obecne

Obecnie mało kto pamięta, że dworzec był nowoczesnym obiektem, z którego olsztynianie byli dumni. Niestety lata zaniedbań zrobiły swoje. Wielu mieszkańców postrzega dworzec przez pryzmat jego współczesnego wyglądu. Dlatego chcemy, aby budynek został odkryty na nowo, ponieważ kryje się w nim ogromny potencjał. Po jego gruntownym remoncie oraz unowocześnieniu, Olsztyn będzie miał dworzec, którego pozazdroszczą nam inne miasta.